History - 20 years anniversary 2006

Tevde PremieTevde PokalTvede Intervju
Vinner av Skagerak Across 1 plass, Hansen og Wirum. 2 Plass, Ugland og Hillestad. 

Stein Elling Wirum fikk sin første båt på 7 årsdagen og har kjørt båt Race siden 1979, ble Norgesmester i 1985. Han bestilte sine første Cigarette og Fountain båter for videresalg til kunder på Miami Boat Show i 1986. Han startet som første Scandinav med eget Offshore 1 Team til EM Race i Arendal 1987. I 1988 deltok han i EM Offshore 1 og flere Skandinaviske race, vant bl.a. Jettingloppet i Sverige med en standard båt med cabin som var Europas raskeste med toppfart på over 100 mph . se video.

Elling har senere kjørt flere Offshore 1 runder, han fikk bla. 2 plass etter Ugland og kom før Røkke i EM-runde Arendal 1992. se video.
At Elling kunne delta med en standard båt og vinne offshore Race var imponerende og nærmest utenkelig. Etter denne introduksjonen i offshoremiljøet anskaffet både Ugland og Røkke samme båtmerke. Vi har idag noen av modellene utstillt inne på Vollen i Asker.

Elling har siden 1986 vært Fountains representant i Skandinavia og ble invitert hjem til MR. Fountain privat, bodde hos ham for opplæring i båtkjøring og var første offisielle recerfører og forhandler for Fountain i Europa. Elling har levert som seriøs aktør i markedet flere båter til Justisdepartementet - Politiet og Lensmannssetaten. Elling har bl.a. solgt båten til Ugland som han ble verdensmester med. Han er den som har importert flest Powerboats til Scandinavia,  20 stk Powerboats bare fra Fountain. Med denne ekspertisen har  Elling utmerket seg i markedet og fått forespørsler om samarbeid fra Donzi, MTI, og Outerlimits. Vi er nå eneimportør av disse 3 båtene i Norge. Etter mange års erfaring har vi sett aktører blir for store og ikke holder det de lover med hensyn til hastighet, vekt, kvalitetskontroll, osv. Disse 3 merkene ble valgt.

Vi er tilknyttet autorisert partner for Yanmar og Mercruiser Racing. Det er bygget opp servisesenter for best mulig å ta vare på nye og gamle kunder som ønsker den beste servicen. Vi har utstillings og serviceplasser på Bygdøy og Vollen i Asker.

Elling har importert og solgt Highperformance båter fra USA i over 20 år, han har Racet og Rigget Offshore båter i 30 år, han var den første i Norge som arrangerte Poker-Run Race, se video. Elling har siden 1986 kjørt fartsetapper - Poker-Run årlig i Miami sammen med legender som Craig Barrie, Reggie Fountain, David Woods, Randy Scism, Mike Fiore, Jeff Harris, disse gutta har lært Elling båtkjøring. Elling har med dette opparbeidet seg en unik kompetanse på raske Offshorebåter.

I 1989 solgte Elling to båter på Stockholms messen en 38 og en 42, 42 foteren hadde 2x900 hp, Speedmaster 6 Drives og hastighet på over 102 mph. Elling leverte da den raskeste V-bunnsbåten i Europa. se video. Gul båt. 

I 06 importerte og kjørte Elling flere Poker- Run med Norges første Fountain 42 Ligtning m. CE godkjente Merc, motorer. Sesongen 07 tok vi inn 3 nye Fountainbåter og en 38 ZR Donzi Miami Vice båt med 2x662 hp Merc, motorer, nxt drev, fart over 104 mph. Deltok i KeyWest Poker Run, med David Woods som throttelman i en MTI katt.

I 08 tok vi inn 2 stk nye MTI kattamaraner med CE godkjent Merc motorer på 2x662 hp med hastigheter på over 125 mph, og 2 stk Donzibåter, kjørte flere Poker Run. Deltok i Nordens Tøffeste Båt Race "Skagerak Across" Elling vant racet med SpeedRacer båten, foran rene Recerbåter med cocpit, Se video. Deltok i KeyWest Poker- Run med Craig Barrie som throttelman i en Donzi 38 ZRC.

Sesongen 09 startet med stands på MTIs Miami presentasjon for kunder fra Norge og deltagelse i Miami Poker-Run. Throttelman på vår deltagerbåt MTI var Randy Scism, Mannen som har bygget opp Victory offshore 1 Team, Randy er mange ganger verdensmester i Offshore 1. Retur tilbake til Miami ble kjørt i en MTI 44 fullracebkatt med 2x1500 Turbiner med hastighets potensiale på over 200 mph, throttelman var John Arruda. Vi kjørte fra 100 mph  til 150 mph på ca 6 sekunder. Ellers blir det mange nyheter som kommer til å utmerke seg i 2009.

 For mer information ta kontakt med oss. Vi kan det vi driver med.

 


Share on FacebookShare on Twitter